کالای دیجیتال

چگونه می‌توان به یک سایت فروشگاهی اعتماد کرد؟

اعتماد
چگونه می‌توان به یک سایت فروشگاهی اعتماد کرد؟

شاید تا به حال بارها از خود پرسیده باشید که چگونه می‌توان به یک سایت فروشگاهی اعتماد کرد؟ کدام سایت معتبرتر است؟

آیا می‌توانم با اطمینان کامل از یک سایت فروشگاهی خرید کنم؟

چگونه می‌توانم با خیالی آسوده، اطلاعات شخصی خودم را وارد سایت کنم ؟

شما عزیزان با خواندن این مطالب میتوانید به همه این سوال هایی که برایتان پیش می آید جواب بدهید.

امروزه رشد اینترنت سبب شده که بسیاری از نیازهای خود را در بستر آن برطرف کنیم و همچنین در وقت خود صرفه جویی کنیم.

برای این موضوع نیاز نیست حتما سواد سایبری داشته باشید.

با برخی راهکارهای ساده می‌توان به مطمئن یا غیر مطمئن بودن سایت پی برد. البته برخی موارد ممکن است تخصصی بوده و نیاز به دانش در مورد فضای اینترنت داشته باشد.

چگونه می‌توان به یک سایت فروشگاهی اعتماد کرد؟

علت این امر این است که شما در خرید اینترنتی لازم است اطلاعات مهمی همانند آدرس محل سکونت، شماره تماس، آدرس ایمیل و … را در سایت ثبت کنید. علاوه بر این قرار است برای خرید محصول نیز هزینه‌ای پرداخت کنید.

بنابراین به منظور جلوگیری از کلاه‌برداری و همچنین سوء استفاده از اطلاعات ضروری است که قبل از خرید، سایت مورد نظر را از لحاظ امنیتی و اعتبار بررسی کنید.

پس برای این که خریدی مطمئن داشته باشید کافی است معیارهایی را در نظر بگیرید تا با خیالی آسوده محصولی خریداری کنید.

علاوه بر خرید همانطور که گفته شد، در برخی مواقع نیاز داریم تا از معتبر بودن مطالب و توصیه‌های سایت اطمینان پیدا کنیم. همچنین برخی سایت‌ها برای ارائه آموزش، از ما اطلاعات مختلفی مثل شماره تماس و.. می‌خواهند که باعث تکمیل بانک اطلاعاتی آن‌ها می‌شود.

هرچند این کار سخت تر از مشخص شدن اعتبار یک سایت فروشگاهی است اما امکان پذیر است.

در ادامه بیشتر به پی بردن به اصالت و مورد اطمینان بودن یک سایت فروشگاهی اشاره کرده ایم.

ارزیابی اعتبار به وسیله نماد اعتماد الکترونیک

نماد اعتماد الکترونیک یکی از مهم‌ترین معیارها در معتبر بودن یک سایت است. این نماد تنها به فروشگاه‌های حقوقی و حقیقی داده می‌شود که کسب و کار آن‌ها به وسیله سیستم‌های دولتی تائید شده باشند.

برای بررسی صحت نماد الکترونیک کافی است روی لوگو نماد الکترونیک را که معمولاً در صفحه اصلی قرار می‌گیرد، کلیک کنید تا پاپ آپی حاوی اطلاعات صاحب امتیاز، نمایش داده شود.

روش دیگری برای ارزیابی نماد الکترونیک، رفتن به سایت enamad.ir است. در این سایت شما می‌توانید با کلیک بر روی استعلام، سایت را بررسی کنید.

پس از این که بر روی استعلام کلیک کردید صفحه‌ای باز می‌شود که در آن باید دامنه سایت مورد نظر خود را وارد کنید. در مرحله آخر بر روی جستجو کلیک کنید تا اطلاعات مربوط به صاحب امتیاز برای شما نمایان شود.

داشتن صفحه تماس با ما

یکی دیگر از معیارها در بررسی اعتبار سایت‌ها نظیر سایت‌های فروشگاهی و دانلودی، وجود صفحه تماس با ما و داشتن اطلاعاتی نظیر شماره تلفن ثابت، آدرس فروشگاه، شماره همراه و .. است. معمولاً این اطلاعات برای ارتباط برقرار کردن مشتریان با صاحبان فروشگاه مورد نیاز است.

برخورداری از گواهینامه SSL

فروشگاه‌هایی که به امنیت اطلاعات خود و مشتریان اهمیت می‌دهند، برای ارتباط امن بین سایت و کاربران از گواهینامه SSL استفاده می‌کنند.

وجود این گواهینامه یکی از معیارهایی است که نشان می‌دهد سایت فروشگاهی معتبر است؛ چراکه برای حفظ اطلاعات مشتریان ارزش قائل شده است. به منظور اطمینان از داشتن گواهینامه SSL شما باید از طریق HTTPS  به سایت دسترسی داشته باشید‌.

شبکه‌های اجتماعی

که میتوان این فاکتور را یکی از مهم‌ترین موارد برای ارزیابی معتبر بودن یک سایت دانست.

رضایت مشتریان قبلی

سعی کنید مشتریان قبلی یک وب‌سایت را پیدا کنید و نظرات آن‌ها را جویا شوید، برای این کار می‌توانید از شبکه‌های اجتماعی کمک بگیرید. رضایت مشتریان قبلی گواه صحت عملکرد یک وب‌سایت است.

 

نکاتی که هنگام پرداخت باید توجه داشته باشید: 

۱- بررسی وضعیت امن درگاه خرید

اگر در هنگام خرید اینترنتی متوجه شدید که بالای نوار آدرس مرورگرتان علامت  ” https ” به رنگ قرمز است نباید از این سایت خریدی انجام دهید زیرا این علامت ناامن بودن درگاه خرید است.

۲- همواره با دستگاه‌های شخصی خو اقدام به خرید کنید

تا می‌توانید برای خرید آنلاین از رایانه و گوشی شخصی خود استفاده کنید و از خریدهای آنلاین در کافی نت و با دستگاه‌های دیگران خودداری کنید. در صورت ضرورت بهتر است از کیبورد مجازی سیستم و در هنگام پرداخت اینترنتی از کیبورد مجازی مربوط به بانک استفاده کنید.

۳- چک کردن آدرس درگاه انتقالی با آدرس اصلی بانک

هنگامی که خریدتان تکمیل شد سایت، شما را به درگاه‌های الکترونیکی انتقال می‌دهد. در این زمان دقت کنید که آدرس درگاه انتقالی باید با آدرس اصلی بانک یکسان بوده و علامت https نباید قرمز رنگ باشد.

و یک نکته طلایی برای شما عزیزان و همراهان پانیباکس

اگر میخواهید از هر سایتی خرید کنید سعی کنید با توجه به همه این نکته ها برای اطمینان بیشتر کارتی اختصاص به خرید بدهید که مبلغ زیادی داخل کارت نباشد و به اندازه همان مبلغ خرید کالا ،کارتتون را شارژ کنید.

سپاس از شما عزیزان پانیباکس که همراه ما بودید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *