کالای دیجیتال, مانیتور

مانیتور و انواع آن

مانیتور و کاربرد ان

در این مقاله شما با مانیتور و انواع آن برای خرید بهتر آشنا میشوید

مانیتور و انواع آن:

مانیتور یا (نمایشگر رایانه) دستگاهی است که تصویر تولید شده توسط آداپتور تصویری رایانه بر روی آن نشان داده می شود.
در سال 1970 اولین صفحه نمایش برای رایانه های شخصی به بازار عرضه شد که تنها قادر به نمایش متن بود.

 

از سال 1981 تحولی در تولید صفحه نمایش ایجاد شد که قادر به نمایش چهار رنگ بود. با پیشرفت تکنولوژی در سال1984 صفحه نمایشی به بازار عرضه شد که توانایی نمایش شانزده رنگ را داشت.

 

انواع مختلف مانیتور

  • :CRT

این نوع مانیتور از دو نوع فناوری لامپ تصویر استفاده می‌کند. فناوری این نوع از مانیتوردر رابطه با لامپ تصویر بوده که شفافیت و وضوح تصویر به‌مراتب بهتری را ارایه می‌کند و در نمایشگرهای مسطح ازاین فناوری استفاده می‌شود و انعکاس نور را کم می‌کند. در این نمایشگر پرتاپ پرتوهای با فرکانس بالا از لامپ کاتدی و برخورد آن با صفحه نمایش، موجب روشن شدن یک نقطه (پیکسل) بر نمایشگر می‌شود و ایجاد میدان مغناتیسی پیرامون این پرتو، موجب انتقال سریع آن به نقاط دلخواه روی صفحه و در نتیجه نمایش یک تصویر می‌گردد.

 

  • :LCD

این نوع مانیتوراز فناوری کریستال مایع استفاده می‌شود. کریستال‌های مایع موادی هستند که به طور فیزیکی دارای خاصیت‌های جامد و مایع هستند. یکی از خاصیت‌های جالب آنها توانایی آنها در تغییر موقعیت بسته به ولتاژ اعمال شده به آنها است. این نمایشگر آدرس دهی پیکسل‌ها در صفحه به‌صورت ماتریسی است. در این مانیتورمبنای کار کریستال مایع بوده و نیز احتیاج به یک سیستم نور دهی در پس زمینه می باشد تا نور ایجاد شده بتواند از دو صفحه دو قطبی که با اختلاف 90 درجه از هم قرار گرفته اند عبور کند .

این حالت در وضعیت عادی نوری از مابین این دو صفحه عبور نمی کند و تنها در هنگامی که پیغام الکتریکی مبنی بر آزاد شدن کانال نمایشی دریافت شود زاویه و آدرس مورد نظر داده شده و نور بر اساس زاویه داده شده در صفحه قطبی عبور کرده و با تحریک لایه نمایشی رنگ مورد نظر به صورت نقاط کروی پدید می آید . این حالت را شکل گیری پلاسما نیز می گویند.

 

  • :OLDE
    این نوع از مانیتور به‌معنای دیود نوری از جنس مواد آلی است. امروزه این فناوری در حال جایگزین شدن با فناوری ال سی دی است.چون این نوع صفحه نمایش شفاف‌تر، نازک‌تر و سریع‌تر است و نور بیشتری نسبت به نمایشگرهای ال سی دی تولید می کند و در عین حال مصرف برق آن هم پایین‌تر است به علاوه تولید انبوه آن ارزان‌ترتمام می‌‌شود.

 

  • :PLASMA
    این فناوی عمر چندانی ندارد و روش آدرس‌ دهی نقاط در آن، شبیه به نمایشگرهای ال سی دی است.سیستم آشکارسازی در نمایشگر پلاسما بر پایه ریزحباب‌هایی از گازهای رادیون یا گزنون کار می‌کند. این حباب‌ها با تحریک الکتریکی ، فوتون نوری آزاد می‌کنند که دیده نمی‌شود. اما با برخورد به ذرات فسفری یا دیگر آشکار سازها نور مریی تولید می‌کند.

 

راهنمای خرید یک مانیتور خوب:

  • وضوح تصویر یا رزولوشن:
    وضوح تصویر یا رزولوشن در واقع میزان فضای صفحه نمایش را مشخص می کند و می توان گفت که هر چقدر وضوح تصویر بیشتر باشد،اطلاعات بیشتری در صفحه ی مانیتور شما جا می شود.

در واقع هر چه رزولوشن نمایشگر بیشتر باشد، امکان استفاده همزمان از چند برنامه برروی صفحه راحت‌تر می‌شود یا به عبارت دیگر تعداد کلمات بیشتری بر روی صفحه، جا می‌شوند. به عنوان مثال در پخش فیلم و عکس، رزولوشن بالاتر به معنی تصویر شارپ و واضح‌تر است.
امروزه اغلب مانیتور ها با کیفیت 1080 عرضه می شوند.

 

  • نوع صفحه مانیتور:

بطور کلی دو نوع پوسته صفحه نمایش وجود دارد : مات و براق . صفحه های براق ، شفافیت بیشتری را برای دیدگان ما ارائه می دهند در عوض در مکان های پر نور ، به دلیل انعکاس زیاد نور ، نتیجه برعکس می شود و تصاویر را نمی توان به درستی تشخیص داد.
در مقابل صفحه نمایش های براق ، صفحه نمایش های مات وجود دارد که این صفحه نمایش ها بر خلاف نوع براق ، در محیط های پر نور نیز حفظ رویه کرده و تصاویر را فارغ از اثرات مخرب انعکاس ، به درستی نشان می دهند ولی در حالت عادی به پای شفافیتی که صفحه نمایش های براق دارند نمی رسند.

از دیگر موارد مهم در این صفحه نمایش ها ، جای اثر انگشت است. اگر در تلفن های همراه هوشمند دقت کرده باشید ، آنهایی که صفحه های براق دارند ، خیلی سریع در اثر رطوبت و چربی سر انگشتان کثیف می شوند ولی صفحه نمایش های مات اینگونه نیستند.

 

  • پایه نگهدارنده مانیتور:

از دیگر مشخصه های ظاهری می توان به پایه و نگه دارنده مانیتور اشاره کرد. برخی مانیتور ها دارای پایه ثابت بوده و نمی توان پایه را از آنها جدا کرد. طبیعاً در چنین حالتی امکان چرخاندن مانیتور به جهات دیگر نیز وجود ندارد. ولی در عوض مانیتور هایی هستند که پایه آنها گردان است و می توان آنها را در جهات مختلف گرداند و به سویی دیگر مایل کرد.

حتی برخی مدل ها وجود دارند که می توان پایه را از آنها جدا کرد و مانیتور را به دیوار متصل نمود.

 

مانیتور منحنی یا مسطح:

مانیتور منحنی این امکان را فراهم می کند که در فاصله کم بتوانید دامنه ی دید کامل داشته باشید. در بهترین حالت، شما نباید برای دیدن کل صفحه سرتان را بچرخانید. اگر قصد خرید مانیتور بزرگتر از 27 اینچ را دارید، حتما مانیتور منحنی بخرید. برای مانیتورهای 27 اینچ و کوچکتر، این ویژگی اهمیت آنچنانی نخواهد داشت. شاید کمی کیفیت تصویر و البته زیبایی تاثیر گذار باشد که خیلی دلایل محکمی برای پرداخت این مقدار مابه التفاوت نباشد.

 

اندازه مانیتور:

 

سایز مناسب برای مانیتور مورد نیاز شما، براساس فضای موجود در میز کار، نوع کار و البته بودجه شما، انتخاب می‌شود. امروزه مانیتور تا سایز ۳۰ اینچ نیز در بازار وجود دارد اما توجه داشته باشید که حداکثر رزولوشن اکثر مانیتورهای موجود در بازار 1080 یا 1920 در 1080 پیکسل است.پس هر چه سایز نمایشگر بزرگتر شود، تصاویر کشیده شده و کیفیت آنها کاسته شود.
در حال‌حاضر بهترین سایز نمایشگرهای ال سی دی را می‌توان ۲۳ یا ۲۴ اینچ دانست که در آنها کیفیت تصویر قابل قبول بوده و از طرفی فضای خیلی زیادی را نیز اشغال نمی‌کنند.

 

“شما عزیزان و همراهان گرامی می توانید از سایت پانیباکس خرید کنید و لذت ببرید.”

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *